Hoppa till innehåll
Borgånejdens musikinstitut

Ståtliga Europa – Högbarockens pärlor

lör. 2.11.2024 kl. 16, Societetshuset, Lovisa
Program: Blow–Purcell–Poglietti–Corrette–Campra
Anna-Maaria Oramo, cembalo och ledning
Finländska barockorkestern
Anna-Maaria Oramo, programplanering
Biljetter 15 €/10 €
Förköp: Liveto och Lovinfo
samt vid dörren före konserten

Ståtliga Europa

Konsertprogrammet Ståtliga Europa smakar på instrumentalmusik från olika delar av högbarockens Europa. Namnet kommer från André Campras opera L’Europe Galante (1697), som presenterar kärleksförvecklingar från fyra olika europeiska länder. Konsertens titelstycke är en instrumental svit ur denna opera. Engelska, österrikiske, italienska och franska stilar glänser karaktäristiskt i Finländska barockorkesterns tolkningar under ledning av Anna-Maaria Oramo.

England företräds av John Blow (1648/9–1708) och Henry Purcell (1659–1695). Som tjugoåring blev Blow känd speciellt för sin kyrkomusik. Den förtjusande Chaconne presenterar polyfont kunnande. Av scenmusikens mästare Purcell hör vi den gripande Pavane (ca 1680). Inom den engelska teatern föregicks operan av semioperan med talade repliker och maskteatern med inslag av mimik och dans.

Från Österrike stiger italienaren Alessandro Poglietti (d. 1683) in på scenen. Tonsättaren föddes möjligen i Toscana, och han arbetade som organist vid Leopold I:s hov och adlades för sina förtjänster som musiker. Den mångsidiga Balletto exemplifierar karaktären hos barockens danssvit som förenar många olika nationella stilar. Från de franska influenserna går vi vidare till Michel Correttes (1707–1795) medryckande klaviaturkonsert. Corrette komponerade under nästan hela sitt långa liv. Han lämnade avtryck över hela Paris genom sitt arbete som lärare, musiker och forskare.

L’ Europe Galante var början på Notre Dames musikaliska ledare Campras (1660–1744) framgångsrika karriär inom den sceniska musiken. Verket anses ofta vara den första balettoperan. I den här stilgenren bjuder akter med självständiga intriger på dans och sångnummer kring ett bärande tema. Kärlekens kamper återspeglas i instrumentalsvitens färggranna, vilda, flödande och känsliga stycken.

Längd: 1 tim 30 min (inkl. paus)